Ny blogg, nye muligheter

Det har vært veldig rolig her på bloggen en stund nå. Det er det flere årsaker til, uten at jeg skal begynne å ramse opp det her og nå. Jeg har bestemt meg for å starte en ny blogg, både http://heidigs.no og http://ptheidi.no kan brukes for å komme dit. Hvorfor jeg “starter på nytt” kan dere lese om i første innlegget her.

Det var det herifra for denne gang -over og ut!


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Skuldre som DLB

【国際ブランド】

Selv om de fleste kjenner meg som Heidi, online coach i Gympartner, og forkjemper for lavterskeltrening, de enkle øktene som kan gjøres hvor som helst, og med god helse som førstepri, så har jeg personlig en muskelfetish.

Mitt ultimate muskelikon er DLB -Dana Linn Bailey :twisted: Hun har etter min mening den perfekte skuldermuskulatur. Ja, ikke at det er noe feil med resten av dama heller, nei ;) Selvfølgelig kommer ikke mine skuldre noen gang til å være en brøkdel av hennes, men etter søken på ny inspirasjon til skuldertrening har jeg nå sett gjennom “Delt homicide – DLB shoulders workout” og har lyst til å teste ut noe lignende selv :mrgreen: Her snakker vi syrefest!

Hentet fra Bodybuilding.com


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Fra Barcelona og hva skjer framover

Barcelona er vel over! Selv om vi var mange på tur, ja 66 stk tror jeg, så hadde vi det såpass fritt at det ble tid til litt “kjæresteri” for det ;) Og det gjør jo godt når en ikke har hatt barnefri sammen på denne måten siden lillegutt ble født.

OG, det gikk SÅ BRA hjemme. LilleE kosa seg maks med bestemor og bestefar, så da var det ingen sak å være borte noen dager heller :D

【国際ブランド】

Konklusjon om Barcelona for øvrig – veldig fin by om en interesserer seg over gjennomsnittet for kunst, skulpturer, parker, og gamle katedraler. Ikke like fulltreffer for en som vil shoppe litt også :? Spansk mote er ikke helt my thing fant jeg ut. Glad jeg fant meg nye RayBan’s på Gardermoen før avreise. Hadde blitt litt sur om jeg ikke hadde funnet meg noe som helst :P

Framover blir det å glede seg til sommer (og våren som ikke helt har sluppet seg løs her enda). Mallorca med all inclusive i juni blir nok et høydepunkt. Og så gleder jeg meg alltid til 17. mai. Litt rart kanskje, men jeg liker den dagen. Og nå skal jeg endelig få bruke bunaden min igjen :D


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Tur til Barcelona. Kom gjerne med tips!

Til helga går turen til Barcelona i anledning 10 årsjubileum på jobben. Dette er med følge, så vi blir +/- 60 stk på tur sammen! Foruten noe fellesopplegg, som middagene + litt til, så får vi en del tid til å gjøre hva vi vil. Så jeg tar gjerne i mot tips om hva jeg bør gjøre, enten det er severdigheter eller shopping! Er jo veldig glad i litt unike ting, som vi ikke har her hjemme, så kom for all del med anbefalinger om du har noen ;) Også om du vet om kule spisesteder/kaféer å lunsje eller bare slå seg ned på for en pause fra alt, så kom med det. Tar i mot alt!

Eneste jeg gruer meg til, skikkelig gruer meg, er å være borte fra lilleE så lenge :( Vi drar fredag ettermiddag og kommer ikke hjem igjen før natt til tirsdag. Og det blir 4 netter for han uten oss. Bestemor og bestefar skal passe på han, så det går nok godt, men jeg frykter likevel kan det kan legge en liten demper for turen. En gang må vel være den første sikkert…


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Påsken 2015 – mot normalt

Ja, så var jammen påska over. Ikke lenge siden jul si, men det er jo 3 mnd siden det også nå. Tiden løper av gårde, det er sikkert.

Årets påske ble noe mot normalen for oss. Av flere årsaker i grunn. Vanligvis er vi alltid på hytta på fjellet i påska, hvor det store deler av slekta på min mors side også ferierer denne høytiden. Siden det er min mors hytte så pleier også hun å være med, men i år er hun nyoperert for prolaps i ryggen og dermed ble det ingen fjellpåske på henne. Vi hadde likevel planer om å dra vi, jeg, Rickard og lilleE, men så balla det på seg med noe magetrøbbel for R, og etter hvert meg selv. Det ble til at vi holdt oss hjemme.

【国際ブランド】

Været var “heldigvis” ikke på topp, foruten én dag, så vi gikk ikke glipp av noe stort der. Vi fikk likevel kost oss hjemme da, både med den ene og andre sysselen. LilleE fikk prøvd ski for første gang. Ingen Northug jr. enda, men det var han neppe selv heller første gangen ;) Men det gikk absolutt bra til å aldri hatt ski på beina før! Fingermaling er en hit når været er på det dårligste. Litt trening ble det på meg, men ikke all verdens mye. Og vi har begynt å bruke den store, flotte, nye verandaen vår til lek slik vi hadde tenkt :)

Nå ser jeg fram til at våren skal komme skikkelig, for jeg vil være mer ute uten og måtte ta på alt av klær. Spesielt gleder jeg meg til at det blir så mildt at vi kan la verandadøra stå åpen og lilleE kan løpe inn og ut som han vil. Han stikker sikkert av da, om vi ikke gjerder han inne :P På innkjøpslista står noe hagemøbler, slik at det går an å slå seg litt neppå der ute ;)

Jeg har fortsatt ledig kapasitet på trenerfronten, og du kan ennå rekke å få gjort mye med formen før sommeren er her – jeg hjelper deg gjerne! :D


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Påskespesial: Fullkroppsprogram – bare for nybegynnere sa du?

Jeg får en fornemmelse av at veldig mange mener fullkroppsprogram kun er egnet mens en ennå er nybegynner. Har en trent styrke et halvår, ja da er det på høy tid å dele opp treningen, gjerne med en 2-splitt og kanskje aller helst med en 3-/4- ja 5(!!)-splitt, for så aldri å se seg tilbake… Det har faktisk hent at noen har blitt småfornærmet om de får satt opp et fullkroppsprogram til seg, selv om de kun har mulighet til å trene 2-3 økter i uka.

【国際ブランド】

Push / pull, to av mine favoritter for tiden.

Personlig sverger jeg til program som trener gjennom hele kroppen i en og samme økt titt og ofte, det gjør jeg faktisk nå for tiden og jeg har gjort det helt siden jeg be gravid for over to år siden. Jeg låser meg så klart ikke fast på samme øvelsene og antall sett/reps over lang tid, men for meg som ikke lenger ser på treningssenteret som mitt andre hjem, men kun har anledning til å stikke innom et par ganger i uka, er dette helt optimalt! I tillegg har jeg et ønske om å bevare og gjerne øke utholdenheten min, og da nytter det ikke å legge opp til kun styrketrening heller.

Uansett om det er styrke- eller muskelvekst som er hovedmålet så vil det i de aller fleste tilfeller være aktuelt å få trent samme muskelgruppe minst 2 ganger på ei uke. Nevral styrketrening, også kalt maksstyrketrening, hvor en trener med få, tunge reps og lengre pauser krever en restitusjonstid på rundt 48 timer. Hypertrofitrening, altså trening for å øke tverrsnittet på musklene (~6-12 reps og kortere pauser, 1-2 min) krever noe lenger restitusjon, rundt 72 timer. Med maksstyrketrening vil en i teorien kunne trene samme muskel 3(,5) ganger i uka, og med hypertrofi 2(,3) ganger, så det er fullt mulig å få trent fullverdig med et fullkroppsprogram fff ;)

Når jeg setter opp trening til meg selv, og andre, må alltid områder som trenger ekstra fokus vektlegges mest. Sett i sammenheng med hvor mye tid en har til trening p.t. så finner en fort ut av hva slags treningsfrekvens en bør legge opp til. Mitt personlige behov ligger i økt styrke for hele kroppen, men volum trenger jeg kun på overkroppen. Om jeg skal ha noen sjans å få balansert symmetrien overkropp vs. underkropp må jeg trene minimalt med beinøvelser, mens overkroppen, og da særlig skuldrene, må trenes hyppig. Helst 3 ganger i uka, men det blir nok bare to nå slik som nå… På beina fokuserer jeg på mest styrke og stabilitetsøvelser, som pistol squats, for å unngå noe større volum. Jeg er genetisk belastet med dette, noe som ikke kan påvirkes, men jeg kan likevel jobbe best mulig ut i fra de forutsetningene jeg har for å få det slik jeg vil. Alt kommer an på programmeringen :)

Så, hvordan kan “en som meg” nøye meg med så lite trening? Vel, selv om jeg kanskje ikke er så ofte på treningssenteret som jeg var, så betyr ikke det at jeg ikke holder meg aktiv. Hva er trening? For meg er trening alt jeg gjør med en intensitet høyere enn sitte/stå/gå, og det er flere måter å få tilfredsstilt det behovet på, heldigvis. Ikke nok med at jeg er mamma til en liten plutt som nærmer seg 1,5 år, som ikke har vært rolig siden dagen han ble født :P men jeg finner også andre måter å holde meg aktiv på som ikke krever et gymmedlemskap. Misforstå meg rett nå, jeg mener ikke at vi ikke trenger treningssentrene, så langt derifra, for det er mye vi ikke får gjort utenfor gymmet også. Og for noen vil det være helt nødvendig å trene ofte og mye på treningssenter.

Til slutt kan det nevnes at treningsbakgrunn har mye å si for hvor lite trening en kan komme unna med og fortsatt holde på en bra form. Har en tidligere trent mye og opparbeidet seg en god “grunnmur” er det lettere å opprettholde samt finpusse på denne grunnmuren i perioder hvor trening må prioriteres mindre. Noe som alltid bør ligge til grunn for alle og enhver er aktivitet for god helse og økt velvære, og da vil et fullkroppsprogram være midt i blinken for det! ;)

Nå skal jeg legge fra meg skriveriet og ut i påskesola :D Kos dere med resten av ferien!


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Løsningen er ikke alltid treningssenter

【国際ブランド】

Fra hytteturen sist helg. Ekstra god trening ble det med 12 kg levende vekt på ryggen!

Jeg som egentlig digger egentiden min på treningssenteret, med den tunge styrketreningen jeg er så glad i, har en lengre tid nå ikke fått til like mange besøk der som ønsket. Det har i grunn vært slik helt siden jul, da jeg og lillegutt gikk gjennom flere runder med influensa til langt utpå nyåret. Er frisk nå, men har ikke kommet skikkelig i siget enda for det. I tillegg er det jo så klart mer enn nok å gjøre på andre områder, som ikke akkurat hjelper på. Men heldigvis betyr ikke dette at jeg har vært inaktiv for det! Ta siste uka mi for eksempel:

Onsdag – Styrke overkropp + instruktør i Styrke i sal
Torsdag – Bakkeintervaller utendørs
Fredag – Fri
Lørdag – Tur opp på hytta på fjellet
Søndag – Lek og moro ute + tur ned fra fjellet
Mandag – Fri/jobb på kveld
Tirsdag – Styrkeøkt hjemme

Kun en av disse dagene ble det treningssenteret på meg, men jeg har ikke vært bare lat for det som dere kan se. Har du ikke tilgang på treningssenter, kommer du deg ikke hjemmefra like lett, eller har andre grunner til å ikke dra til et gym? Det er likevel en dårlig unnskyldning for ikke å trene/være aktiv!

Det enkle er ofte… bra nok, vet dere ;) Og jeg er like behjelpelig med å sette opp god trening hjemme og/eller utendørs som på treningssenter.


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Lavterskeltrening for alle

【国際ブランド】

Igjen blir jeg nødt til å slå et slag for denne fantastiske treningsformen, som alle kan gjøre uansett alder og størrelse, og som gir rask og god effekt; BAKKEINTERVALLER! Nei, ikke slutt og les fordi du forbinder dette ordet med noe forferdelig, for det trenger ikke være forferdelig for å virke.

Her om dagen, sist torsdag var det, så hadde jeg vært roligere enn vanlig hele dagen (og det er rolig altså) fordi jeg hadde steppa inn som varamedlem på kommunestyremøte. Hadde derfor sterkt behov for å røre på meg og ikke minst få meg litt friskluft da kvelden kom, middagen var fortært og guttungen var i seng. På med ullundertøy, jakke, bukse, lue, hansker, sko (uten pigger i dag fordi det ikke var så glatt) og musikk på øret. Så ut!

Jeg tror de aller fleste i dette bratte landet har rimelig nær tilgang på en eller annen slags bakke. Bakkeintervaller kan kjøres i både slakere og brattere bakker. Det er hastigheten som styrer intensiteten etter hvor bratt bakken er, og jo brattere jo lavere tempo trenger du. Som jeg har skrevet om tidligere så kan en fint gå under dragene bare bakken er bratt nok! Jogg/gå ned bakken igjen mellom hvert drag før du starter på nytt. Hvor mange drag? Avhenger litt av lengden på bakken/dragene, som kan være på alt i fra 20 sek til ett minutt (eks. kortere drag jo brattere bakke), men rundt 10 drag er et fint mål å ha :) Og det beste av alt, det trenger ikke ta lang tid i heletatt, du kommer langt med 15-20 min inkl. oppvarming. Og helsegevinsten vil være større enn en skulle tro etter så kort ei økt. Kjør denne 2-3 ganger i uka og du er godt på vei mot en bedre helse!

Dette er så enkelt at jeg ikke kan fatte noen grunn til ikke å gjøre det – BERRE GJER DA, som noen sier ;)


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

Tren godt også hjemme!

Et treningsmål for året er for meg å jobbe med den mentale innstillingen som sier at jeg føler jeg må på treningssenteret for å få trent bra. Dette er jo i grunn bare tull, for det finnes mye bra en kan gjøre hjemme/hvor som helst uten noe særlig med utstyr som også gir bra utbytte! Så min “snuom-operasjon” på området dreier seg om å sette sammen ei god og effektiv økt jeg kan kjøre hjemme når jeg ikke kommer meg hjemmefra. Mannen har jo også fritidsaktiviteter utomhus, så jeg kan ikke bare komme og gå som jeg vil nå som det ligger en liten en og sover i andre enden av huset. Såh, la oss se på de øvelsene jeg har satt opp til meg selv nå i første omgang:

Pistols build monstrously strong legs without needing to go to the gym.

Pistols (pistol squats)
Hva trenes: Styrke, stabilitet og mobilitet i hofte, rumpe og lår
Hvordan: Se her. Her får du i tillegg tips til forenkling/avansering.
Utstyrskrav: Ingen, men diverse kan brukes for å gjøre øvelsen enklere før en behersker ordentlige pistols da øvelsen er av den krevende sorten. Selv bruker jeg en treningsstrikk som denne, som jeg fester i et dørhåndtak og holder tak i.

Pull-ups
Hva trenes: Styrken i store deler av overkroppen med fokus på rygg og biceps som en god nr. to.
Utstyrskrav: For å trene denne hjemme må en ha en stang for å trekke seg opp med. En doorgym som denne er en av de enkleste i bruk og rimeligste på markedet, og et must til hjemmetreningen i mine øyne. Da er det også enkelt å gjøre øvelsen enten lettere ved å bruke treningsstrikken omtalt i øvelsen over, eller tyngre ved ulike former av pull-ups. Jeg testa ut en litt mer avanser variant her hjemme i går som jeg legger inn et lite videoklipp av her.

Push ups smalt grep
Hva trenes: I all hovedsak styrken i bryst, triceps og kjerne. Smalt grep for å involvere armene mer og gjøre øvelsen litt tyngre.
Hvordan: Se her.
Utstyrskrav: Ingen, men øvelsen kan gjøres lettere eller tyngre ved å sette henholdsvis armene eller beina på en forhøyning, eks. en benk, et lavt bord, e.l.

Glidende lår curl
Hva trenes: Styrken i bakside lår, rumpe og ryggstrekkerne.
Hvordan: Se her.
Utstyrskrav: Powerslides, eller noe lignende. Disse kan brukes til så mange andre gode øvelser også, men ullsokker kan faktisk brukes!

Foldekniven med slides
Hva trenes: Mage/kjernemuskulatur
Hvordan: Se her.
Utstyrskrav: De samme powerslidene som over.

Kort til slutt; Med denne økta får du trent hele kroppen på en særdeles god måte! Øvelsene er tunge nok til å gi utbytte både for styrken og for å bygge større muskulatur. De fleste øvelsene begrenser seg gjerne litt selv på antall reps, men alt under 10-12 reps er å foretrekke uansett målsetning mener nå jeg. Så prøv deg gjerne på disse øvelsene du også, om du trenger ei litt mer utfordrende økt, men ikke kommer deg ut av huset ;)

Innlegget inneholder annonselinker.


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.

En varm trøst mellom alle basseluskene

Er i det kreative hjørnet når det kommer til titler på innleggene for tiden, synes jeg :grin: Bra det er noe komisk i alt dette influensaherjede mennesket (meg).

2-romsleilighet suite, Viva Zafiro Alcudia

Vi har bestilt ferietur til sommeren. “Charter-Heidi” slåt til igjen og drar til Alcudia, Mallorca sammen med mann, barn, mor og svigermor og ferier mor sin 60-årsdag i juni :) For hver chartertur jeg er på så sier jeg at det er siste gangen. Men så går det 2 år så er alt glemt og jeg er klar for ny tur igjen :?

Playa de Alcudia

Hva liker jeg ikke med chartertur? Egentlig det aller meste, altså konseptet chartertur, der en som ei ku som blir losa rundt i et nymotens fjøs, fra båsen sin til mating og melkestasjon, osv. (For det er slik jeg ser for meg at det fungerer i et nymotens fjøs.) Og så liker jeg ikke turistgryter. Og ikke innpåsliten lokalbefolkning som skal få deg inn på alle restaurantene og barene hvor enn du går. Derfor bestiller vi “all inclusive” denne gangen, så slipper vi dra ut av hotellkomplekset ;) SMART, I know!

Ser “bra nok” ut dette.

Nei, riktig så innbura tror jeg ikke vi skal være for det, men kjenner det blir helt greit å slippe og jage middagsplasser hver dag med en liten en på slep. Har vært i Alcudia en gang tidligere. Min første sydentur var faktisk dit. Kanskje da jeg var 12 år –ikke helt sikker.

Vi skal prøve ut et splitter nytt kompleks som heter Viva Zafiro Alcudia. Ikke så mange reelle bilder å vise derifra enda, av den grunn, men et par slenger jeg inn her fra leilighetene så har dere en pekepinn. Jah, dette gleder vi oss til alle mann tror jeg :)

Alle bilder er hentet fra Ving.


Er du nysgjerrig på coaching fra oss i Gympartner? Sjekk ut websiden vår www.gympartner.no for mer info! Følg oss også gjerne på Facebook.
【国際ブランド】